مروري بر روش‌هاي جراحي پريودنتال براي حذف پاكت پريودنتال

از اواسط دهه‌ي ۱۹۰۰ ميلادي مي‌دانيم كه برداشت بافت نرم به تنهايي براي حذف پاكت پريودنتال كافي نيست. روش‌هاي حذف پاكت عبارتند از: كورتاژ، جينجيوكتومي، جراحي نسج سخت از طريق فلپ پالاتال و حذف پاكت به كمك ليزر

خريد تجهيزات دندانپزشكي در همدان

كورتاژ

طبق تعريف علمي، به حذف لايه‌ي اپيتليال پاكت از طريق جراحي، كورتاژ گفته مي‌شود. كورتاژ، تماس مستقيم بافت همبند با سطح ريشه‌ي آشكار (قبل از بافت اپيتليال) را تسهيل مي‌نمايد.

جينجيوكتومي

روشي است كه در آن لثه اضافي بدون ملاحظات خاصي برداشته شده و استخوان زيرين شكل داده مي‌شود. اين بافت اضافي تا استخوان زيرين برداشته مي‌شود و در نتيجه بافت جديد اجازه تكثير پيدا مي‌كند. تغييرات كمي مي‌توان در استخوان ايجاد نمود كه معمولاً بدون كنار زدن فلپ انجام مي‌گيرد.

خريد نگاتوسكوپ دندانپزشكي در همدان

جراحي نسج سخت از طريق فلپ پالاتال

اين تكنيك از اصول قديمي جراحي استخوان جهت ايجاد ساختار مثبت استفاده مي‌نمايد (فلپ full thickness همراه با استئوپلاستي). تنها تفاوتي كه با روش قديمي دارد اين است كه بافت باكال دست نخورده باقي مي‌ماند. در نتيجه اين روش زيبايي بهتر، حذف نقايص ايجاد شده به وسيله‌ي جراحي و نيز فرم بهتر امبراژور پالاتال را به همراه دارد. علاوه بر اين، ريشه‌هاي باكال مولر‌هاي ماگزيلا مي‌توانند به صورت برجسته و روزنه‌اي در استخوان آلوئولار باقي بمانند. باز كردن يك پليت كورتيكال نازك باعث از دست رفتن استخوان بيشتر و مشكلات بيشتر بافت نرم مي‌گردد. بنابراين دقت زيادي در ميزان برداشت استخوان مورد نياز است. فقط با كنار زدن فلپ، انتظار مي‌رود، استخوان به ميزان ۸/۰ تا ۱ ميلي‌متر از دست برود!     

حذف پاكت به كمك ليزر

ليزرهاي متعددي جهت حذف پاكت در درمان‌هاي پريودنتال مورد استفاده قرار مي‌گيرند. از جمله‌ي اين ليزرها مي‌توان به ليزرهاي Nd:YAG، Er:YAG، Er,Cr:YSSG، Co2 10.6 micron، Co2 9.3 micron و ليزرهاي ديود اشاره كرد. بيشتر ليزرهاي اشاره شده جهت حذف بافت نرم انديكاسيون دارند. در اين بين ليزرهاي خانواده‌ي ER:YAG و ليزرهاي Co2 9.3 micron هم براي بافت نرم و هم بافت سخت به كار مي‌روند. ليزرها در مقايسه با تجهيزات پزشكي قديمي جراحي دهان بسيار مفيد بوده و موفقيت‌هاي بسياري داشته است. بهترين ليزر، ليزي ي است كه كاركرد مناسبي هم براي دندانپزشك و هم بيمار داشته باشد.

خريد يونيت دندانپزشكي در همدان

نتيجه گيري

روش‌هاي جراحي متفاوتي براي حذف پاكت پريودنتال در متون علمي پيشنهاد شده است. براي انتخاب بهترين روش جراحي توجه به مواردي همچون رضايت بيمار، تجربه‌ي جراح و انتخاب مورد مناسب الزامي است.

 

سايت اصلي : تجهيزات دندانپزشكي آرشيدنت

تاخیر عادت ماهانه یکی از مسائل طبیعی و روزمره‌ای است که بسیاری از زنان با آن مواجه می‌شوند. این تاخیر ممکن است ناشی از عوامل متعددی باشد، از جمله تغییرات هورمونی، استرس، تغییرات وزن، فعالیت‌های ورزشی یا تغییرات رژیم غذایی. در بعضی موارد، تاخیر ممکن است عارضه‌ای از وضعیت‌های پزشکی خاص باشد، اما باید توجه داشت که اغلب اوقات این تاخیرها به عنوان پدیده‌های طبیعی و عارضه‌ای از فعالیت‌های روزانه تلقی می‌شوند.

 

عوامل روانی نیز می‌توانند تأثیر گذاری داشته باشند؛ برخی از زنان در مواجهه با فشارهای روحی، اضطراب یا افکار منفی ممکن است تاخیر در عادت ماهانه را تجربه کنند. توجه به سلامت روانی و فیزیکی، مدیریت استرس، حفظ وزن سالم و تدابیر بهداشتی معمولاً به عنوان راهکارهایی برای کاهش تاخیرهای ماهانه مطرح می‌شوند. در هر صورت، در صورتی که تاخیر به مدت طولانی ادامه داشته و با مشکلات بیشتری همراه باشد، مشاوره پزشکی توصیه می‌شود تا علت احتمالی و درمان مناسب تعیین شود.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.