تاريخچه پرينتر هاي سه بعدي در پزشكي

تجهيزات دندانپزشكي آرشيدنت

تاريخچه پرينتر هاي سه بعدي در پزشكي

استفاده از اين فناوري در زمينه هاي متنوع پزشكي هنوز هم يكي از موضوعات مهم مورد بحث است. با توجه به مطالعات انجام شده در سرتاسر دنيا در خصوص انواع سيستم هاي پرينت سه بعدي ، متريال مورد استفاده ، مقرون به صرفگي و نيز چاپ زيستي، امروزه چاپ سه بعدي موضوعي داغ و پراهميت  در درمان هاي پزشكي و دندانپزشكي محسوب مي شود.

 

از زمان معرفي چاپ سه بعدي- كه موسوم به نمونه­سازي سريع نيز مي باشد- در دهه 1980 ميلادي، در طي سه دهه اخير، تغييرات و پيشرفت هاي چشمگيري توسط دانشمندان از نظر تغيير در كاربردها، مواد و نيز صحت و دقت اين فناوري انجام شده است.

هم چنين با افزايش روز افزون توجه جوامع علمي، اخيرا منابع و مطالعات علمي، امكان پذير بودن  چاپ سه بعدي از بافت ها و اندام ها و كاربرد آن در شرايط باليني دشوار را برجسته و پر رنگ كرده اند. در عين حال، اين فناوري به طور عمده اي در دستگاه هاي دقيق و بسيار ويژه  نظير تراشه هاي ناي-نايژه اي، گوش هاي بيونيك و حتي موارد بيشتر مورد استفاده قرار مي گيرد.

   خريد تجهيزات دندانپزشكي در همدان

چاپ سه بعدي (3D) در ابعاد مختلف توليد اشياي مختلف از سلاح ها، قايق و غذا گرفته تا مدل هاي نوزادان متولد نشده مورد استفاده قرار گرفته است. از ميان بيش از 1450 مقاله مربوط به چاپ سه بعدي در فهرست PubMed، تقريبا يك سوم آن ها تنها در طي دو سال اخير منتشر شده اند. چاپ سه بعدي (3D) در واقع يك فرايند توليد است كه در آن اشيا در يك روش لايه بندي در طي تركيب يا رسوب مواد مختلف نظير پلاستيك ها، فلز، سراميك، پودر ها، مايعات يا حتي سلول هاي زنده براي توليد يك ماده سه بعدي مورد استفاده قرار مي گيرند. چاپ سه بعدي، فرايند توليد مدل هاي فيزيكي از طرح هاي ديجيتال مي باشد. اين فناوري به عنوان  روشي مطرح شده است كه در آن يك محصول طراحي شده از طريق طرح كامپيوتري در يك سيستم لايه به لايه توليد مي شود. هم چنين اين فرايند به عنوان فناوري نمونه سازي سريع (RP)، فناوري شكل آزاد جامد (SFF) يا توليد افزايشي (AM) مطرح شده است.

 

اين فناوري در ابتدا توسط چارلز هال در 1986 معرفي و ابداع شد و براي اولين بار در صنعت مهندسي و اتومبيل سازي براي توليد چارچوب ها و قالب هاي پلي اورتان براي مدل ها، قطعات و ابزار هاي مختلف استفاده شد. در اصل، هال عبارت "استريوليتوگرافي" را در ثبت اختراع 4,575,330US به نام "دستگاه توليد اشياي سه بعدي توسط استريوليتوگرافي" در 1986 به كار برد. تكنيك استريوليتوگرافي شامل افزودن لايه ها بر روي يك ديگر با بسپارش فوتو پليمرها با ليزرهاي فرابنفش (UV) مي باشد. از آن زمان به بعد، مدل هاي سه بعدي براي طيف وسيعي از اهداف مختلف استفاده شده اند. از سال 1986 ميلادي، اين فرايند تسريع شده و در مقياس جهاني شناخته شده و بر عرصه هاي مختلف از جمله پزشكي تاثير بسزايي داشته است.

   خريد نگاتوسكوپ دندانپزشكي در همدان

توسعه بازار براي چاپ گر هاي روميزي سه بعدي، موجب افزايش پژوهش هاي گسترده در اين زمينه شده است. به طور كلي، كاربردهاي پزشكي اين چاپگر ها شامل برنامه ريزي درمان ، پروتز، ساخت ايمپلنت، آموزش پزشكي و كاربرد هاي ديگر است. بعد از كاربرد نمونه سازي سريع در صنايع غذايي، نظامي و هنر ، اين زمينه توجه روز افزوني در زمينه هاي مختلف پزشكي ، دندانپزشكي و جراحي در طي ده سال اخير به خود معطوف داشته است .

 

در زمينه دندانپزشكي ، نخستين بار در سال 1985 بريكس و لامبرچت از استريوليتوگرافي در جراحي دهان و فك و صورت استفاده كردند. بعد از اين روش توسط آن ها براي برنامه ريزي درمان در جراحي سر و صورت استفاده شد. در 1990 ميلادي، استريوليتوگرافي توسط منكويچ و همكاران براي درمان بيماران مبتلا به ناهنجاري هاي سر و صورت استفاده شد. آن ها از اين روش براي شبيه سازي آناتوميك استخوان جمجمه با استفاده از توموگرافي محاسبه شده با اجزاي داخلي كامل استفاده كردند. چاپ سه بعدي با نقش مهم خود در بازسازي هاي پيچيده سر و صورت، اخيرا توجه زيادي را در زمينه پزشكي و جراحي به خود جلب كرده است.

 

سايت اصلي : تجهيزات دندانپزشكي آرشيدنت

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.