نكات بساير مهم در مورد باندينگ ها

تجهيزات دندانپزشكي آرشيدنت

نكات بساير مهم در مورد باندينگ ها

هدف اصلي ترميم‌هاي باند شونده دستيابي به پيوندي محكم بين مواد ترميمي و بافت سخت دندان مي‌باشد. در زير نكاتي درباره‌ي چسبندگي به مينا، عاج و انواع سيستم‌هاي باندينگ اشاره مي‌گردد:

   خريد تجهيزات دندانپزشكي در همدان

چسبندگي به مينا

ميناي دندان، ايده‌آل‌ترين سوبسترا (سطح فاصل) است كه مي‌شود به آن باند شد چرا كه چسبندگي به آن قابل اعتماد و با دوام است. در مدت بيش از ۵۰ سالي كه از معرفي تكنيك اچ مينا در سال ۱۹۵۵ توسط Michael Buonocore و به دست آوردن يك استحكام باند ۲۰-۲۵ مگاپاسكالي توسط وي مي‌گذرد، تغيير چنداني در مورد باند به مينا اتفاق نيفتاده است. در واقع تنها تغيير اتفاق افتاده، مدت زمان اچ كردن مي‌باشد. مدت زمان اچ كردن اوليه با اسيد فسفريك ۸۵ درصد، ۱ دقيقه‌ي كامل بود. در حال حاضر، مينا با اسيد فسفريك ۳۵-۳۷ درصد و فقط به مدت ۲۰-۲۵ ثانيه اچ مي‌شود. اين كه اسيد ۳۷ درصدي نسبت به اسيد ۸۵ درصدي، اسيد مهاجم‌تري است اكنون به خوبي شناخته شده است.

خريد يونيت دندانپزشكي در همدان

از آن‌جا كه مينا قابل پيش‌بيني‌ترين ماده براي باند شدن است، وقتي كه مينا حفظ شود، موفقيت ترميم‌هاي باند شونده به طور عمده افزايش مي‌يابد.

 

چسبندگي به عاج

چسبندگي به عاج دنداني، كم ثبات‌تر و كمتر قابل پيش‌بيني است چرا كه عاج يك سطح باند شونده‌ي پيچيده مي‌باشد. ۳۰ درصد آن مواد معدني و ۲۰ درصد آن را مايع تشكيل مي‌دهد. چسبندگي واقعي به عاج زماني اتفاق افتاد كه انتشار رزين‌هاي هيدروفيليك به عاج اچ شده و مفهوم توتال اچ (Total etch) و سپس تغييرات و پيشرفت‌هايي در سيستم باندينگ به عاج رخ داد. جهت تعريف يك باند موفق به عاج بايد چند فاكتور را در نظر گرفت. استحكام باند بسيار مهم مي‌باشد اما اين تنها فاكتور تعيين كننده نيست. ممكن است ما يك استحكام بسيار خوب باند داشته باشيم در حالي كه حساسيت بعد از كار يا آسيب ديدگي پالپ دندان اتفاق بيافتد و در نهايت اين مسئله از ديد بيمار، شكست در درمان محسوب مي‌شود. در مراحل اوليه، براي باند به عاج، تمام جامعه‌ي دندانپزشكي از اين قضيه رنج مي‌برند كه حتي كوچك‌ترين ترميم‌هاي مستقيم كامپوزيتي نيز منجر به درد بعد از كار مي‌شدند و ترميم‌هايي نااميد كننده شكل مي‌گرفت. در حال حاضر ما مي‌دانيم كه مستعد‌ترين ترميم‌ها به داشتن حساسيت بعد از كار تحت فشار جويدن، ترميم‌هاي كم عمق كلاس يك هستند. دليل اين امر، استرس‌هاي بيشتر ناشي از انقباض در اين ترميم‌هاي كامپوزيتي است كه با يك فاكتور مرسوم به فاكتور C (مخفف Configuration Factor) توجيه مي‌شود. علاوه بر استحكام باند، فاكتور‌هاي ديگري نيز هستند كه بايد در نظر گرفته شوند.

خريد نگاتوسكوپ ديواري در همدان

ادهزيوها نبايد باعث حساسيت بعد از كار شوند. بايد سيل لبه‌اي خوبي داشته باشند. كاربردشان راحت بوده و با دوام باشند. مسأله دوام باند به عاج يكي از عمده‌ترين نگراني‌ها بوده است كه سيستم‌هاي باندينگ جديدتر اين امر را بهبود بخشيده‌اند.

 

طبقه‌بندي و نام‌هاي مختلفي براي سيستم‌هاي باندينگ نسل ۴ تا ۷ وجود دارد. جدا از فهرست اصطلاحات به دو خانواده تقسيم مي‌شوند:

۱- اچ و شستشو (etch & rinse) (نسل ۴ و ۵) يا توتال اچ (total etch)

۲- سلف اچ (Self etch) (نسل ۶ و ۷)

سلف اچ

توتال اچ

۲ بطري (نسل ۶)

۲ بطري (نسل ۴)

۱ بطري (نسل ۷)

۱ بطري (نسل ۵)

در ادامه در رابطه با انواع و طبقه بندي باندينگ ها بطور كامل صحبت خواهيم كرد....

 

سايت اصلي : تجهيزات دندانپزشكي آرشيدنت

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.