درمان پوسيدگي دندان كودكان بدون تزريق بي حسي

بررسي تكنيك هال (HALL) به عنوان يك روش جايگزين و اثربخش در دندان‌پزشكي كودكان

تقريبا نيمي از بزرگسالان بريتانيايي و بيش از يك‌پنجم بزرگسالان استراليايي از دندانپزشك مي‌ترسند. تحقيقات نشان مي‌دهند داشتن تجربه تلخ در دندانپزشكي در دوران كودكي، اصلي‌ترين دليل ترس از دندان‌پزشكي در بزرگسالي است. اگر اين نكته را در نظر بگيريم كه تجربه بد كودكان از دندانپزشكي بيش از همه به تزريق بي‌حسي و كار با مته دندان‌پزشكي گره خورده است، چنين ترسي ديگر تعجب‌آور نخواهد بود.

خريد تجهيزات دندانپزشكي در همدان

طي سال‌هاي اخير دندانپزشكان با بهره‌گيري از پيشرفت‌هاي علمي و تكنيكي، درمان‌هاي جديدي را بررسي و طراحي كرده‌اند كه نيازي به تزريق يا تراش دندان ندارند. يكي از اين درمان‌هاي جديد، تكنيك «هال» (Hall) نام دارد. در اين روش، نوعي روكش كوچك و پيش‌ساخته از فولاد ضدزنگ روي دندان‌ آسيب‌ديده كودك گذاشته مي‌شود تا پوسيدگي را مهروموم يا درزگيري كند.
اين شيوه مهروموم يا درزگيري، با قرنطينه كردن باكتري‌هاي مولد پوسيدگي، مانع رسيدن اكسيژن و مواد قندي به آنها مي‌شود؛ يعني همان تركيباتي كه براي ادامه حيات باكتري‌ها ضروري هستند. پس از جاي‌گذاري اين روكش جديد، باكتري‌ها ديگر نمي‌توانند با توليد اسيد موجب تخريب ميناي دندان و شكل‌‌گيري حفره‌ در دندان‌ها شوند و درنتيجه بيماري متوقف مي‌شود.

خريد يونيت دندانپزشكي در همدان

مطالعات محققان با هدف مقايسه اثربخشي روكش‌هاي فلزي جديد در مقايسه با مواد ترميمي مرسوم دندان نشان مي‌دهد كه تكنيك «هال» داراي نرخ موفقيت بالاتري است، تا حدي كه ۹۳ تا ۹۸ درصد از كودكان را براي مدت ۲ تا ۵ سال از دندان‌درد يا عفونت دندان‌ها دور نگه مي‌دارد. براساس يافته‌هاي اين تحقيق، كودكان هم اين روش جديد را ترجيح مي‌دهند يا آن را از روش مرسوم پُر كردن دندان آسان‌تر مي‌دانند، صرف‌نظر از اين‌كه روش «هال» در يك كلينيك دندانپزشكي يا كلاس درس انجام شده باشد، و صرف‌نظر از اين‌كه اين روش توسط يك دندانپزشك متخصص يا دندانپزشك عمومي يا دانشجوي دندانپزشكي انجام شده باشد.
مطالعه محققان آمريكايي نشان‌دهنده آن است كه تكنيك «هال» به اندازه استفاده از روكش‌هاي مخصوص رايج (كه شامل تزريق بي‌حسي، كار با مته دندانپزشكي و جداسازي پوسيدي مي‌شود) اثربخشي دارد. ضمن اين‌كه مطالعات محققان آلماني و انگليسي هم نشان مي‌دهد كه تكنيك «هال» از روش‌هاي رايج و قبلي ارزان‌تر است.

  خريد نگاتوسكوپ ديواري در همدان

بررسي مقايسه‌اي ميزان اثربخشي تكنيك هال
درمان كردن يك دندان صرف با تكنيك «هال» بسيار خوب است، اما محققان مي‌خواهند بدانند كه اگر درمان چندين دندان در درازمدت ضروري باشد، چه اتفاقي مي‌افتد. آنان براي ارزيابي اين موضوع، سه روش كنترل و مديريت پوسيدگي دندان را در دندان‌هاي شيري ۱۰۵۸ كودك ۳ تا ۷ سال كه قبلا به پوسيدگي دندان مبتلا بودند، بررسي كردند و در ادامه وضعيت اين كودكان را به مدت ۳ سال مورد پيگيري قرار دادند.
اين مطالعه در سه گروه انجام شد: در گروه اول رويكرد مرسوم مورد استفاده قرار گرفت: بي‌حس كردن دندان با تزريق، برداشت پوسيدگي و قرار دادن ماده ترميمي در حفره. درمان اين گروه با اقدامات پيشگيرانه در زمينه آموزش مسواك زدن صحيح دندان‌ها، ‌توصيه‌هاي تغذيه‌اي و استفاده از دهان‌شويه فلورايددار همراه بود. در گروه دوم، تكنيك «هال» يا درمان بدون تزريق و برداشت پوسيدگي همراه اقدامات پيشگيرانه ارايه شد. اما كودكان گروه سوم تنها درمان‌هاي پيشگيرانه را دريافت كردند.
پس از ۳ سال، هيچ مدركي مبني بر تفاوت بين گروه‌ها از نظر درد، عفونت، كيفيت زندگي يا اضطراب دندانپزشكي يافت نشد. همه روش‌ها براي كودكان، والدين و متخصصان دندانپزشكي قابل قبول بودند. با اين‌حال، وقتي كه محققان دوره‌هاي نسبتا بيشتر درد دندان و عفونت را در گروه سوم (فقط‌ پيشگيري) در نظر گرفتند و به هزينه كلي درمان متعاقب آن توجه كردند، استفاده از تكنيك «هال» در كنار درمان پيشگيرانه به‌عنوان مقرون‌به‌صرفه‌ترين درمان شناخته شد.
يك عامل بسيار مهم در قابل قبول بودن هر سه نوع درمان، ‌اعتماد كودكان و والدين به دندانپزشك‌شان بود. داشتن يك دندانپزشك ثابت در مراحل مختلف نيز اهميت زيادي داشت.
وقتي كه دندانپزشك به حرف كودكان و والدين گوش مي‌كرد، مراحل درماني را به‌آرامي توضيح مي‌داد و مهربان و دلسوزانه و صبورانه رفتار مي‌كرد، تجربه كودكان و والدين هم از دندانپزشكي مثبت بود و اضطراب دندانپزشكي آنان هم كاهش مي‌يافت.

 

پوسيدگي دندان بيماري شايع در كودكان و بزرگ‌سالان 
در سال ۲۰۱۵، پوسيدگي درمان‌نشده دندان در كودكان به‌عنوان دهمين بيماري شايع در جهان شناخته شد كه حدود ۹ درصد (۵۷۳ ميليون نفر) از همه كودكان جهان را آزار مي‌داد. در ميان بزرگسالان هم پوسيدگي دندان به‌عنوان شايع‌ترين بيماري در جهان مطرح بود و ۳۵ درصد از مردم جهان (يعني تقريبا ۲.۴ ميليارد نفر) را درگير كرده بود.

تجهيزات دندانپزشكي در همدان


در كنار اين‌ها، پوسيدگي دندان بار مالي قابل توجهي براي سازمان‌هاي خدمات بهداشتي و درماني دارد. اگرچه به‌دست آوردن هزينه دقيق و مشخص براي درمان پوسيدگي دندان در سراسر جهان دشوار است، اما از كل هزينه ۷.۷ تريليون دلاري بهداشت جهاني در سال ۲۰۱۵، تقريبا ۵ درصد آن (يعني ۳۵۷ ميليون دلار) به بيماري‌هاي دهان و دندان (از جمله بيماري‌هاي لثه و ديگر بيماري‌هاي دهاني) اختصاص داشت.
محققان دريافته‌اند كه ۴۰ درصد از كودكان مبتلا به پوسيدگي دندان، حتي اگر توسط دندانپزشكان معاينه و درمان شوند، درد يا عفونت يا هر دو را تجربه مي‌كنند. آنان همچنين مي‌دانند كه كودكاني كه قبل از رسيدن به سن مدرسه دچار پوسيدگي دندان مي‌شوند، نسبت به همسالان خودشان بيشتر با احتمال ابتلا به پوسيدگي دندان و مواجهه با پيامدهاي آن در دوره‌هاي بعدي زندگي‌شان روبه‌رو هستند.
جلوگيري از پوسيدگي دندان در كودكان و پيامدهاي آن (دندان‌درد و آبسه)، اثرات مخرب و منفي اين بيماري را بر سلامت و تندرستي كودكان كاهش مي‌دهد. بنابراين بسيار حياتي و مهم است كه پس از نمايان شدن اولين دندان در دهان كودك، والدين او را به‌طور منظم براي معاينه نزد دندانپزشك ببرند و عادت به مسواك زدن و داشتن الگوهاي تغذيه‌اي سالم را در او تقويت كنند.

 

سايت اصلي : تجهيزات دندانپزشكي آرشيدنت

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.