پيشرفت علم ايمپلنتولوژي به كمك روش هاي ديجيتال

از دست رفتن دندان ها همواره به عنوان يك نقص عضو مهم از سوى جامعه بشرى تلقي شده و انسان ها را از گذشته هاى بسيار دور به سوى كشف راه هاى جايگزيني اين دندان ها كشانده است.

خريد تجهيزات دندانپزشكي در همدان

در سال هاى اخير با گسترش و پيشرفت علم دندانپزشكي، روش هاى مختلفي جهت درمان اين مشكل شايع معرفي شد كه هر يك معايب و مشكلات خود را داشتند: پروتزهاى متحرك فاقد ثبات و كارايي لازم در جويدن غذا هستند و باعث تحليل استخوان فك مي شوند و پروتزهاى ثابت متكي بر دندان ها نيز علاوه بر وارد كردن آسيب به دندان هاى مجاور داراي محدوديت درماني و مسائل خاص خود مي باشند. در اين ميان كشف خاصيت فلز تيتانيم در اتصال به استخوان و سازگاري بافتي موجب ايجاد تحول شگرفي در جايگزيني دندان هاي از دست رفته گرديد و درماني بسيار كارآمد و كم عارضه در دسترس دندانپزشكان قرار گرفت. اين تحول از زمان آغاز توسط پرفسور برنمارك در اواسط قرن گذشته ميلادي تاكنون دستخوش تغييرات زيادى شده و به لطف تحقيقات انجام شده، اصلاحات بسياري در آن صورت گرفته است. به طور كلي ايمپلنت دنداني را مي توان نقطه عطف پيوند صنعت و تكنولوژي با علم پزشكي دانست.

خريد نگاتوسكوپ ديواري در همدان

امروزه درمان ايمپلنت به نقطه اوج شكوفايي خود رسيده است، تا جايي كه دندانپزشكان مخالف نيز در صدد آموزش و يادگيرى اين علم بر آمده اند و جايگاه اين روش در سبد خدمات دندانپزشكي كاملاً تحكيم يافته و تثبيت گرديده است. از مزاياي درمان ايمپلنت مي توان به مستقل بودن از دندانهاى مجاور و عدم آسيب به آنها، حفظ حجم و ارتفاع استخوان فك، ثبات بسيار مناسب، زيبايي قابل قبول، سازگاري با انساج دهاني، امكان استفاده به عنوان پايه پروتز هاي ثابت و متحرك و ماندگاري بالا اشاره كرد.

در عصر حاضر به دليل اهميت كمي و كيفي استخوان و همچنين ساختار هاى حياتي مهم مجاور، معمولاً پيش از درمان ايمپلنت از راديوگرافي هاي سه بعدي ديجيتال استفاده مي گردد. اين راديوگرافي نوعي سي تي اسكن بوده و در تشخيص مواردي همچون ميزان استخوان موجود و كيفيت آن جهت قرار گيرى ايمپلنت، طول و قطر ايمپلنت و همچنين موقعيت دقيق ساختار هاي حياتي مانند عصب فكي و سينوس هاى فكي نقش بسيار مهمي دارد.   

خريد يونيت در همدان

تكنولوژي ديجيتال در زندگي روزمره ما كاملاً جايگاه خود را پيدا كرده است و در علم دندانپزشكي نيز چند سالي است كه از آن استفاده مي گردد. از كاربردهاى بسيار متداول اين تكنولوژي جديد، قالبگيري از فك و دندان ها به صورت ديجيتال و استفاده از اسكنرهاى سه بعدي داخل دهاني يا اسكنر هاي سه بعدى لابراتواري مي باشد. در اين روش ها بافت هاي دنداني يا مستقيماً بصورت سه بعدي و ديجيتال اسكن شده و يا بصورت غيرمستقيم قالب گرفته شده از دندان ها اسكن مي گردد. نتيجه اين اسكن، دستيابي به يك فايل ديجيتال كامپيوتري است كه مي تواند اطلاعات كافي در مورد انساج بيروني محيط  دهان را در اختيار كاربر قرار دهد.

همانطور كه اشاره شد اطلاعات دروني (راديوگرافيك) نيز بصورت ديجيتال بوسيله سي تي اسكن در اختيار ما قرار گرفته  است.

از اين زمان به بعد قادر خواهيم بود علم ايمپلنتولوژي ديجيتال را به راحتي تعريف كنيم: بدين شكل كه دو فايل حاصل از سي تي اسكن و اسكن سه بعدي، با نرم افزارهاى پيشرفته تلفيق شده و به يك فايل جامع تبديل مي گردد. اين فايل شامل كليه اطلاعات مورد نياز دندانپزشك است و او را قادر مي سازد كه تصويرى سه بعدي از كليه نواحي دهان و فك بيمار در دسترس داشته باشد. با بكار گيرى اين تصوير سه بعدي و استفاده از نرم افزار هاى اختصاصي، پروتز پيش بيني شده براى بيمار طراحي مي شود و ايمپلنت ها بصورت مجازي در فك قرار مي گيرند. سپس بر اساس پروتز طراحي شده و استخوان، با انتخاب بهترين موقعيت ايمپلنت از نظر طول و قطر در دسترس، درمان به بهترين شكل برنامه ريزي مي گردد.

خريد ماسك بهداشتي در همدان

اطلاعات موجود و طرح درمان، پس از تأييد نهائي از مرحله مجازي به مرحله واقعي منتقل خواهد شد. بدين صورت كه با استفاده از يك پرينتر سه بعدي يك قطعه راهنماي جراحي ساخته مي شود كه مسير طراحي شده را به دقت مشخص مي كند. با قرار دادن اين راهنماي پرينت شده در داخل دهان، دندانپزشك قادر خواهد بود به راحتي ايمپلنت را در موقعيت طراحى شده توسط كامپيوتر قرار دهد و بهترين و قابل پيش بيني ترين نتيجه بدست خواهد آمد. در اكثر موارد دقت كار تا جايي است كه امكان كاشت ايمپلنت ها بدون نياز به برش جراحي فراهم است و در نتيجه، عوارض بعد از كار به نحو چشمگيري كاهش يافته و كمترين درد و التهاب براي بيمار ايجاد مي شود.

علاوه بر اين، با استفاده از همان اطلاعات ديجيتال بدست آمده، پروتز موقت بيمار نيز توسط دستگاه هاي ديجيتال از قبل آماده شده و در روز جراحي پس از قرار گيري ايمپلنت به بيمار تحويل داده مي شود. اكنون اين بيمار تنها در يك جلسه، صاحب دندان هايي شده كه هم به لحاظ كارايي و هم در زمينه زيبايي نيازهاي او را تأمين مي كند.

ايمپلنتولوژي ديجيتال در همه بيماران قابل استفاده است و بطور حتم نتايج بسيار دقيق و قابل پيش بيني خواهد داشت. اين تكنيك بخصوص در بيماراني كه مايل به جايگزيني همزمان تعداد بيشترى از دندان ها هستند، كار را تسهيل كرده و موقعيت ايمپلنتها را نسبت به يكديگر به لحاظ توازي و جهت گيري، متناسب تر خواهد نمود. ظهور ايمپلنت در ساليان اخير، علم دندانپزشكي را متحول نموده و امروزه با تكنولوژي ديجيتال شاهد تحول علم ايمپلنتولوژي هستيم. خوشبختانه همگام با پيشرفت جهاني در اين رشته امكان انجام اين تكنيك درماني در كشور ما نيز فراهم است.

 

سايت اصلي : تجهيزات دندانپزشكي آرشيدنت

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.